Hero Image

Hon tog sin fysiska butik online

”I dag lever jag på min hobby!”

Kristina Andersson driver butiken Trådspira Idé och Design en halvmil utanför Mora. Hon är egenföretagare och säljer sedan 2008 smycken för hem och trädgård. Kort sagt gör Kristina alla möjliga sorters smidesarrangemang – allt från ljuslyktor till fasadutsmyckningar, självklart med en touch av Dalarna.

– Det hela började faktiskt med en utbrändhet, där trädgården var det som läkte mig. Sedan när vintern kom insåg jag att det ju faktiskt inte finns så mycket kvar i trädgården som berör längre och där någonstans föddes idén till mina trädgårdssmycken, berättar Kristina.

Började hemma vid köksbordet

– 2008 var väl då företaget rullade igång på riktigt. Jag ställde ut på en mässa i Stockholm och folk stannade till vid min monter och undrade vad det var för något jag sålde. På den tiden smyckade vi inte våra trädgårdar på samma sätt som vi gör i dag och därför var begreppet ”trädgårdssmycken” relativt okänt, säger hon.

Hon började hemma vid köksbordet, men allteftersom verksamheten växte gick det från att först husera i ett litet arbetsrum i hemmet till att slutligen flytta till en lokal strax utanför Mora, där hon håller till i dag. Nackdelen med att verksamheten bedrivs en bit utanför stadens centrum är enligt Kristina uppenbar:

– Här är det nästintill omöjligt för spontankunder att hitta en, eftersom de inte passerar lokstallarna där jag håller till.

Lösningen? En webbshop, såklart! Är du också sugen på att starta en webshop? Klicka här!

Kristina Andersson står framför en av hennes skapelser som föreställer en stor spira med hjärtan.

”Det bara fungerar”

Under hösten 2020 startade Kristina sin webbshop via Abicart. – Det är det bästa jag har gjort, helt klart! Jag har fått ett helt annat fönster mot omvärlden och dessutom blir det tydligare för kunden också. Många av mina kunder som besöker min fysiska butik tittar dessutom först i webbshopen innan de kommer hit.

– Jag har provat en annan e-handelsplattform tidigare, men den har både varit dyr och krånglig. Abicart tycker jag är hur bra som helst. Plattformen är lätt att jobba med, jag får bra support och den känns säker. Det går fort, lätt och smidigt och det bara fungerar helt enkelt. Det är värt varenda krona!

För att få trafik till sin webbshop annonserar Kristina både i lokaltidningen, via Google Ads och Facebook. Själv är hon inte tekniskt lagt över huvud taget.

– Nej, jag är helt teknikbefriad, haha! Jag får lite hjälp av en tekniker med bland annat Googleannonseringen, och så har ju Abicart hjälpt mig mycket vid uppstarten såklart. Annars är som sagt Abicart en väldigt enkel plattform att använda så man behöver inte vara särskilt teknisk av sig och det gillar jag, säger hon.

Prydnadsvimpel i rostig metall föreställande en hund med texten ”Nix” på.

Lever på sin hobby

Enligt Kristina var det helt nödvändigt att starta webbshopen. – Absolut. Hade jag inte startat min nya webbshop i höstas hade min verksamhet troligtvis inte överlevt, mycket till följd av pandemin. Nu har jag i stället kunna dra nytta av att fler handlar via nätet. Jag har numera den lyxen att jag kan leva på det som från början bara var en hobby, säger hon.

Vad är svårast då?

– Det är såklart alltid svårt att få till ett avslut, ett köp helt enkelt. Det gäller att ha tydliga bilder, ordning och reda och en bra struktur, annars tappar man kunden. Jag tycker verkligen att Abicarts e-handlesplattform möjliggör det på ett bra sätt.

Vad har du lärt dig under din tid som e-handlare?

– Att man måste vara målinriktad och ödmjuk mot kunderna. Jag har ju en väldigt smal nisch med en ganska unik produkt och därför betyder webbshopen, som ju är mitt fönster mot omvärlden, väldigt mycket. Alla kunder är lika viktiga, stora som små. Varje paket jag skickar blir ju en del av min marknadsföring.

Kristina tipsar!

Har du också funderat på att bredda din affärsverksamhet och öppna upp din butik på nätet? Här kommer fem tips från Kristina som kan vara bra att tänka på:

  1. Ha tålamod och var målinriktad! Det krävs hårt arbete och det finns inga genvägar. Ha också i tankarna att det kommer att ta tid att bygga upp något riktigt bra.
  2. Vad har du för budskap och syfte? Vad vill du med din webbshop egentligen? Vad vill du förmedla? Se till att vara tydlig!
  3. Vilken är din målgrupp? Se till att få koll på var dina kunder finns och vilka de är.
  4. Tro på dig själv och våga! Även om det kan kännas både svårt och läskigt handlar det om att faktiskt våga ta klivet och satsa.
  5. Ha trevligt! Det går mycket lättare om du tänker positivt och försöker ha kul, det kan ingen ta ifrån dig. Dessutom är det helt gratis!

Ljushållare i formad metall som lyser upp i mörkret.En större ljuslykta i rostig metall med snirkligt mönster står utomhus i snön.

Tack vare vårt samarbete med MoreFlo kan du, precis som Kristina, enkelt synka din fysiska butik med din webshop.